Strategic grade retention


Bach, Maximilian


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URL: https://madoc.bib.uni-mannheim.de/54484
URN: urn:nbn:de:bsz:180-madoc-544841
Dokumenttyp: Arbeitspapier
Erscheinungsjahr: 2019
Titel einer Zeitschrift oder einer Reihe: ZEW Discussion Papers
Band/Volume: 19-059
Ort der Veröffentlichung: Mannheim
Sprache der Veröffentlichung: Englisch
Einrichtung: Sonstige Einrichtungen > ZEW - Leibniz-Zentrum für Europäische Wirtschaftsforschung
MADOC-Schriftenreihe: Veröffentlichungen des ZEW (Leibniz-Zentrum für Europäische Wirtschaftsforschung) > ZEW Discussion Papers
Fachgebiet: 330 Wirtschaft
Fachklassifikation: JEL: I20 , I28 , I29,
Freie Schlagwörter (Englisch): Grade retention , class size , incentives
Abstract: Most school systems grant teachers and school principals considerable discretion in grade retention decisions. This paper argues that schools can exploit this discretion by selectively retaining students to reduce class size which potentially has important implications for public spending on education and affected students. To this end, I build a model in which class size is subject to a class size cap, with teachers and school principals determining the share of students to be retained. This leads to a set of empirical predictions that can be tested with minimal data requirements. Testing these predictions using administrative data for German primary schools yields strong evidence of schools strategically using grade retention to reduce class size.




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