Socio-behavioral elements in data-driven requirements engineering: The case of enterprise cloud software


Hoffmann, Philipp ; Mateja, Deborah ; Spohrer, Kai ; Heinzl, Armin



URL: https://aisel.aisnet.org/ecis2020_rp/172
Dokumenttyp: Konferenzveröffentlichung
Erscheinungsjahr: 2020
Buchtitel: 28th European Conference on Information Systems (ECIS2020) : an Online AIS Conference, June 15-17, 2020
Titel einer Zeitschrift oder einer Reihe: European Conference on Information Systems : ECIS
Band/Volume: 2020, Paper 172
Seitenbereich: 1-16
Veranstaltungstitel: ECIS 2020
Veranstaltungsort: Online
Veranstaltungsdatum: 15.-17.06.2020
Herausgeber: Rowe, Frantz
Ort der Veröffentlichung: Atlanta, GA
Verlag: AISeL
Sprache der Veröffentlichung: Englisch
Einrichtung: Außerfakultäre Einrichtungen > Institut für Enterprise Systems (InES)
Fakultät für Betriebswirtschaftslehre > ABWL u. Wirtschaftsinformatik I (Heinzl 2002-)
Fachgebiet: 330 Wirtschaft
Abstract: The ongoing transition from on-premise to cloud solutions in the enterprise software market entails important changes in how software vendors interact with their users. Where user involvement has traditionally been a challenge, increasingly large amounts of usage and feedback data now allow for datadriven requirements engineering (RE). Prior research has provided conceptualizations of data-driven RE, introduced initial technical prototypes, and shed light on the general social interactions in RE. However, extant research lacks a comprehensive perspective on the socio-behavioral elements of datadriven RE for enterprise cloud software development and empirical insights. We obtained access to a large enterprise cloud software vendor for a revelatory single-case study and conducted interviews within seven different cloud software products. We demonstrate how data-driven RE affects knowledge transfer, mental models, and trust between stakeholders. We observe a shift from a stakeholder-centric towards a more user-centric RE process by opening new direct requirements elicitation channels between the users of a software and the development organization. Our study reveals that the data-driven approach holds much potential to scale and accelerate RE for enterprise cloud software, but there are still numerous obstacles to overcome in order to achieve high levels of context-awareness, continuity, and automation in RE.
Zusätzliche Informationen: Online-Ressource




Dieser Eintrag ist Teil der Universitätsbibliographie.




Metadaten-Export


Zitation


+ Suche Autoren in

+ Aufruf-Statistik

Aufrufe im letzten Jahr

Detaillierte Angaben



Sie haben einen Fehler gefunden? Teilen Sie uns Ihren Korrekturwunsch bitte hier mit: E-Mail


Actions (login required)

Eintrag anzeigen Eintrag anzeigen