Academy, Economy, and Polity : Betriebswirtschaftslehre in Germany, Denmark and Turkey before 1945
Üsdiken, Behlül
;
Kieser, Alfred
;
Kjaer, Peter
Dokumenttyp:
|
Zeitschriftenartikel
|
Erscheinungsjahr:
|
2004
|
Titel einer Zeitschrift oder einer Reihe:
|
Business History
|
Band/Volume:
|
46
|
Heft/Issue:
|
3
|
Seitenbereich:
|
381-406
|
Ort der Veröffentlichung:
|
Abingdon
|
Verlag:
|
Routledge, Taylor & Francis
|
ISSN:
|
0007-6791 , 1743-7938
|
Sprache der Veröffentlichung:
|
Englisch
|
Einrichtung:
|
Fakultät für Betriebswirtschaftslehre > ABWL u. Organisation (Kieser 1978-2010, Em)
|
Fachgebiet:
|
330 Wirtschaft
|
Normierte Schlagwörter (SWD):
|
Betriebswirtschaftslehre , Betriebswirtschaftliches Studium , Deutschland , Dänemark , Türkei
|
Abstract:
|
The establishment of higher commercial colleges, the Handelshochschulen, in Germany in late nineteenth and early twentieth century provided the institutional base for the development of commerce studies into a 'science of busines economics' or the Betriebswirtschaftslehre, which has then had a considerable international impact. This essay examines the course and the outcomes of the creation and the establishment of this discipline in Germany and its diffusion to two important countries, Denmark and Turkey. The study shows that the processes through which the discipline became institutionalised in the three countries turned out to be different, as did the way in which it came to be defined and understood circa 1945. Drawing upon neo-institutionalist thinking in organisational analysis, the comparative examination suggests that these variant paths and outcomes emerged as the promoters of the discipline compromised with and attempted to capitalise on local conditions and interests framed within the academic, economic and political contexts in the three countries.
|
| Dieser Eintrag ist Teil der Universitätsbibliographie. |
Suche Autoren in
Sie haben einen Fehler gefunden? Teilen Sie uns Ihren Korrekturwunsch bitte hier mit: E-Mail
Actions (login required)
|
Eintrag anzeigen |
|
|