Vespasian und sein Feldherr. Personalisierte Denare für das römische Britannien?


Große Beilage, Mareile


[img] PDF
3071-Artikeltext-6885-2-10-20201104.pdf - Published

Download (2MB)

DOI: https://doi.org/10.17879/ozean-2020-3071
URL: https://madoc.bib.uni-mannheim.de/57417
Additional URL: https://www.uni-muenster.de/Ejournals/index.php/oz...
URN: urn:nbn:de:bsz:180-madoc-574175
Document Type: Article
Year of publication: 2020
The title of a journal, publication series: OZeAN : Online Zeitschrift zur antiken Numismatik
Volume: 2
Page range: 155-168
Place of publication: Münster
Publishing house: Westfälische Wilhelms-Universität Münster, Institut für Klassische Archäologie und Christliche Archäologie
ISSN: 2698-4490
Related URLs:
Publication language: German
Institution: School of Humanities > Alte Geschichte, Archäologie (Mann 2011-)
Pre-existing license: Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Subject: 930 History of the ancient world to ca. 499, archaeology
Individual keywords (German): Britannien , Gnaeus Iulius Agricola , Vespasian
Keywords (English): Roman Britain
Abstract: Für eine ungewöhnliche Serie Denare Vespasians aus dem Jahr 77–78 n. Chr. bemühte man sich gezielt darum, militärische Sieghaftigkeit und landwirtschaftliche Motive zusammenzubringen. Während andere Erklärungen der historisch einzigartigen Typen unbefriedigend bleiben, gibt es einige Indizien dafür, dass die bäuerliche Motivserie als Anspielung auf den Namen des Gnaeus Iulius Agricola (= »der Landwirt«) entworfen wurde, der gerade in diesem Zeitrahmen seinen Feldzug in Britannien begann. Dabei lässt sich zeigen, dass die Anspielung auf Agricola nicht nur möglich, sondern auch politisch sinnvoll war – und wir an dieser Stelle ein Schlupfloch im strengen Monopol des Kaisers auf die Münzbilder in Betracht ziehen sollten.
Translation of the title: Vespasian and his General. Personalized denarii for Roman Britain? (English)
Translation of the abstract: A unique series of denarii from 77–78 B.C. shows how the mint authorities made a conscious effort to combine military victory and agricultural imagery. While various other interpretations remain unsatisfactory, there are indications that the series, referring to three major parts of Roman agriculture, could have been thought-out as a play on the name of Gnaeus Iulius Agricola (= »the farmer«), who began his major campaign in Britain in the very same year. This article aims to show how the reference to Agricola on Vespasian’s coins was not only possible but also politically convenient – even if this forces us to question the emperor’s strict monopoly on coin imagery. (English)
Additional information: Online-Ressource

Dieser Eintrag ist Teil der Universitätsbibliographie.

Das Dokument wird vom Publikationsserver der Universitätsbibliothek Mannheim bereitgestellt.




Metadata export


Citation


+ Search Authors in

+ Download Statistics

Downloads per month over past year

View more statistics



You have found an error? Please let us know about your desired correction here: E-Mail


Actions (login required)

Show item Show item