The curse of knowledge in economic settings: An experimental analysis


Camerer, Colin F. ; Loewenstein, George ; Weber, Martin



DOI: https://doi.org/10.1086/261651
URL: https://www.journals.uchicago.edu/doi/abs/10.1086/...
Weitere URL: https://www.researchgate.net/publication/24108678_...
Dokumenttyp: Zeitschriftenartikel
Erscheinungsjahr: 1989
Titel einer Zeitschrift oder einer Reihe: Journal of Political Economy
Band/Volume: 97
Heft/Issue: 5
Seitenbereich: 1232-1254
Ort der Veröffentlichung: Chicago, IL
Verlag: University of Chicago Press
ISSN: 0022-3808 , 1537-534X
Sprache der Veröffentlichung: Englisch
Einrichtung: Fakultät für Betriebswirtschaftslehre > ABWL u. Finanzwirtschaft, insbes. Bankbetriebslehre (Weber 1993-2017)
Fachgebiet: 150 Psychologie
330 Wirtschaft
Abstract: In economic analyses of asymmetric information, better-informed agents are assumed capable of reproducing the judgments of less-informed agents. We discuss a systematic violation of this assumption that we call the "curse of knowledge." Better-informed agents are unable to ignore private information even when it is in their interest to do so; more information is not always better. Comparing judgments made in individual-level and market experiments, we find that market forces reduce the curse by approximately 50 percent but do not eliminate it. Implications for bargaining, strategic behavior by firms, principal-agent problems, and choice under uncertainty are discussed.




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