Opportunities and limitations of using the linguistic category model as a measure of teachers' implicit stereotypes in Germany


Bonefeld, Meike ; Beißert, Hanna



DOI: https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2021.101501
URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/...
Weitere URL: https://www.researchgate.net/publication/352313991...
Dokumenttyp: Zeitschriftenartikel
Erscheinungsjahr: 2021
Titel einer Zeitschrift oder einer Reihe: Learning and Instruction
Band/Volume: 78
Heft/Issue: Article 101501
Seitenbereich: 1-10
Ort der Veröffentlichung: Amsterdam [u.a.]
Verlag: Elsevier Science
ISSN: 0959-4752 , 1873-3263
Sprache der Veröffentlichung: Englisch
Einrichtung: Fakultät für Sozialwissenschaften > Unterrichtsqualität in heterogenen Kontexten (Juniorprofessur) (Karst 2016-2022)
Fachgebiet: 370 Erziehung, Schul- und Bildungswesen
Abstract: The current work focused on how ethnic stereotypes manifest themselves in language. The aim of our research was to investigate whether the Linguistic Category Model (LCM) is applicable to German teachers' language. More precisely, we investigated whether the categories proposed by Semin and Fiedler (1988) and mostly tested in the English-speaking world are applicable to German teachers' language and whether the pattern of Linguistic Intergroup Bias is evident in teachers' language. The analyses of two samples including in- and pre-service teachers (Study 1: N = 124, 76.6% female; Study 2: N = 104, 67.6% female) revealed difficulties in applying the LCM to German teachers' language. Further, neither of the two conducted studies found patterns of Linguistic Intergroup Bias in teachers’ language. We attribute this to a mismatch between the LCM and the German language and discuss the difficulties and limitations of applying the category system to other languages.


Soziale NachhaltigkeitSDG 4: Hochwertige Bildung


Dieser Eintrag ist Teil der Universitätsbibliographie.




Metadaten-Export


Zitation


+ Suche Autoren in

+ Aufruf-Statistik

Aufrufe im letzten Jahr

Detaillierte Angaben



Sie haben einen Fehler gefunden? Teilen Sie uns Ihren Korrekturwunsch bitte hier mit: E-Mail


Actions (login required)

Eintrag anzeigen Eintrag anzeigen