The impact of linguistic diversity on students' reading comprehension using different diversity measures and its' differential effects depending on students' migration background


Dotzel, Stefanie ; Bonefeld, Meike ; Karst, Karina



DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijer.2021.101796
URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/...
Weitere URL: https://en.x-mol.com/paper/article/140503682563435...
Dokumenttyp: Zeitschriftenartikel
Erscheinungsjahr: 2021
Titel einer Zeitschrift oder einer Reihe: International Journal of Educational Research : IJER
Band/Volume: 109
Heft/Issue: Article 101796
Seitenbereich: 1-14
Ort der Veröffentlichung: Amsterdam [u.a.]
Verlag: Elsevier
ISSN: 0883-0355
Sprache der Veröffentlichung: Englisch
Einrichtung: Fakultät für Sozialwissenschaften > Unterrichtsqualität in heterogenen Kontexten (Juniorprofessur) (Karst 2016-2022)
Fachgebiet: 370 Erziehung, Schul- und Bildungswesen
Abstract: This paper examines the effects of linguistic diversity on students’ learning with a sample of 1603 5th grade students and 65 classes. Combining the theories of Piaget's concept of disequilibrium, language awareness and cognitive load, we investigated whether a class's linguistic diversity influences students' reading comprehension and whether effects are different for students with and without migration background. Analyses were computed with three diversity measures, each calculated twice: based on the language(s) spoken with parents; and based on the language(s) spoken with friends. Multilevel regression analyses revealed that linguistic diversity increases students' reading comprehension. Students with migration background had lower benefits than those without a migration background. The significance of results was independent of the diversity measure used.


Soziale NachhaltigkeitSDG 4: Hochwertige BildungSDG 10: Weniger Ungleichheiten


Dieser Eintrag ist Teil der Universitätsbibliographie.




Metadaten-Export


Zitation


+ Suche Autoren in

+ Aufruf-Statistik

Aufrufe im letzten Jahr

Detaillierte Angaben



Sie haben einen Fehler gefunden? Teilen Sie uns Ihren Korrekturwunsch bitte hier mit: E-Mail


Actions (login required)

Eintrag anzeigen Eintrag anzeigen