Froebel's gifts: How the kindergarten movement changed the American family


Ager, Philipp ; Cinnirella, Francesco



URL: https://cepr.org/active/publications/discussion_pa...
Dokumenttyp: Arbeitspapier
Erscheinungsjahr: 2021
Titel einer Zeitschrift oder einer Reihe: Discussion Papers / CEPR
Band/Volume: 15146
Ort der Veröffentlichung: London
Verlag: Centre for Economic Policy Research
ISSN: 0265-8003
Auflage: (v. 2) = Revision 10 June 2021
Sprache der Veröffentlichung: Englisch
Einrichtung: Fakultät für Rechtswissenschaft und Volkswirtschaftslehre > Angewandte Makroökonomik (Ager 2021-)
Fachgebiet: 330 Wirtschaft
Fachklassifikation: JEL: I25 , J13 , N31 , O15,
Freie Schlagwörter (Englisch): child labor , fertility transition , kindergarten education , quantity-quality trade-off , school attendance
Abstract: Nineteenth-century social reformers promoted the establishment of kindergartens as a remedy for the problems associated with industrialization and immigration. We evaluate the impact that the roll-out of the first kindergartens in American cities had on mothers and their children. Consistent with the predictions of a quantity-quality trade-off model, immigrant families exposed to kindergartens significantly reduced fertility. Their offspring at age 10-15 were more likely to attend school, they worked less, and as adults, they had fewer children. We also unveil positive language spillover effects of kindergarten education on immigrant mothers illustrating the importance of kindergartens for social integration.




Dieser Datensatz wurde nicht während einer Tätigkeit an der Universität Mannheim veröffentlicht, dies ist eine Externe Publikation.




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