The double-edged sword of online deliberation: How evidence-based user comments both decrease and increase discussion participation intentions on social media


Schäfer, Svenja ; Müller, Philipp ; Ziegele, Marc


[img] PDF
schafer-et-al-2022-the-double-edged-sword-of-online-deliberation-how-evidence-based-user-comments-both-decrease-and.pdf - Veröffentlichte Version

Download (589kB)

DOI: https://doi.org/10.1177/14614448211073059
URL: https://madoc.bib.uni-mannheim.de/61344
Weitere URL: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/1461...
URN: urn:nbn:de:bsz:180-madoc-613440
Dokumenttyp: Zeitschriftenartikel
Erscheinungsjahr: 2024
Titel einer Zeitschrift oder einer Reihe: New Media & Society
Band/Volume: 26
Heft/Issue: 3
Seitenbereich: 1403-1428
Ort der Veröffentlichung: London [u.a.]
Verlag: Sage Publ.
ISSN: 1461-4448 , 1461-7315
Sprache der Veröffentlichung: Englisch
Einrichtung: Philosophische Fakultät > Institut für Medien- u. Kommunikationswissenschaft
Bereits vorhandene Lizenz: Creative Commons Namensnennung 4.0 International (CC BY 4.0)
Fachgebiet: 300 Sozialwissenschaften, Soziologie, Anthropologie
Abstract: Deliberation theory posits that users’ willingness to participate in online comment sections should increase if the discussions are more evidence-based. However, extant empirical research does not clearly support this assumption. The current study argues that social comparison processes and the metacognitive perception of knowledge mediate the relationship between evidence in comments and participation intention in different ways. Findings from two online experiments (NStudy1 = 368; NStudy2 = 854) support this assumption: For three different topics, the results show that providing evidence in comments, as opposed to merely opinions, increases participants’ perceived knowledge by increasing their factual knowledge. At the same time, evidence in comments decreases participants’ perceived knowledge through social comparison with other commenters. Higher perceived knowledge is related to increased participation intention. In summary, the studies reveal psychological mechanisms that explain why high deliberative quality of online discussions does not necessarily stimulate further user participation.
Zusätzliche Informationen: Online-Ressource




Dieser Eintrag ist Teil der Universitätsbibliographie.

Das Dokument wird vom Publikationsserver der Universitätsbibliothek Mannheim bereitgestellt.




Metadaten-Export


Zitation


+ Suche Autoren in

+ Download-Statistik

Downloads im letzten Jahr

Detaillierte Angaben



Sie haben einen Fehler gefunden? Teilen Sie uns Ihren Korrekturwunsch bitte hier mit: E-Mail


Actions (login required)

Eintrag anzeigen Eintrag anzeigen