Improving efficiency and equality in school choice


Ortega, Josué ; Klein, Thilo


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URN: urn:nbn:de:bsz:180-madoc-637011
Dokumenttyp: Arbeitspapier
Erscheinungsjahr: 2022
Titel einer Zeitschrift oder einer Reihe: ZEW Discussion Papers
Band/Volume: 22-046
Ort der Veröffentlichung: Mannheim
Sprache der Veröffentlichung: Englisch
Einrichtung: Sonstige Einrichtungen > ZEW - Leibniz-Zentrum für Europäische Wirtschaftsforschung
MADOC-Schriftenreihe: Veröffentlichungen des ZEW (Leibniz-Zentrum für Europäische Wirtschaftsforschung) > ZEW Discussion Papers
Fachgebiet: 330 Wirtschaft
Fachklassifikation: JEL: C78 , D73,
Freie Schlagwörter (Englisch): school choice , inequality , efficiency , justified envy
Abstract: How should students be assigned to schools? Two mechanisms have been suggested and implemented around the world: deferred acceptance (DA) and top trading cycles (TTC). These two mechanisms are widely considered excellent choices because they are strategy-proof, in addition to DA's no justified envy and TTC's Pareto optimality. We show theoretically and empirically that both mechanisms perform poorly with regard to two key desiderata such as efficiency and equality, even in large markets. In contrast, the rank-minimizing mechanism (RM) is significantly more efficient and egalitarian. It is also Pareto optimal for the students, unlike DA, and generates less justified envy than TTC.




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