Explaining skills of prospective teachers – Findings from a simulation study


Findeisen, Stefanie ; Seifried, Jürgen


[img] PDF
s12186-023-09319-w.pdf - Veröffentlichte Version

Download (1MB)

DOI: https://doi.org/10.1007/s12186-023-09319-w
URL: https://link.springer.com/article/10.1007/s12186-0...
Weitere URL: https://www.researchgate.net/publication/369823063...
URN: urn:nbn:de:bsz:180-madoc-643403
Dokumenttyp: Zeitschriftenartikel
Erscheinungsjahr Online: 2023
Datum: 5 April 2023
Titel einer Zeitschrift oder einer Reihe: Vocations and Learning
Band/Volume: tba
Heft/Issue: tba
Seitenbereich: 1-29
Ort der Veröffentlichung: Dordrecht
Verlag: Springer Netherlands
ISSN: 1874-785X , 1874-7868
Sprache der Veröffentlichung: Englisch
Einrichtung: Fakultät für Betriebswirtschaftslehre > Wirtschaftspädagogik, Berufliches Lehren und Lernen (Seifried 2012-)
Bereits vorhandene Lizenz: Creative Commons Namensnennung 4.0 International (CC BY 4.0)
Fachgebiet: 370 Erziehung, Schul- und Bildungswesen
Freie Schlagwörter (Englisch): preservice teacher education , student teachers , instructional explanation , teaching quality , interactive simulation , business and economics education
Abstract: Providing instructional explanations is a central skill of teachers. Using interactive simulations, we examined the explaining skills of 48 prospective teachers attending a teacher education program for accounting in vocational schools in Germany. We used a performance-based assessment that relies on explanatory quality as an indicator of teacher candidates’ explaining skills. Video analysis was used to assess the quality of prepared and impromptu explanations in respect of different quality aspects. We found that the prepared explanations of prospective teachers were of high quality in terms of student–teacher interaction and language. With respect to the quality of content (e.g., accuracy, multiple approaches to explaining) and representation (e.g., visualization, examples), prospective teachers performed significantly worse. The quality of teacher candidates’ improvised explanations was significantly lower. This was especially true for the quality of representations, the process structure, and the interaction between student and teacher. For four of the five quality criteria examined, no correlation could be found between the quality of prepared and improvised explanations. For the language criterion, however, there was a correlation between the two types of explaining situations. Implications on how to support teacher candidates in developing explaining skills during teacher education are discussed.




Dieser Eintrag ist Teil der Universitätsbibliographie.

Das Dokument wird vom Publikationsserver der Universitätsbibliothek Mannheim bereitgestellt.

Diese Publikation ist bisher nur Online erschienen. Diese Publikation nun als "Jetzt in Print erschienen" melden.




Metadaten-Export


Zitation


+ Suche Autoren in

+ Download-Statistik

Downloads im letzten Jahr

Detaillierte Angaben



Sie haben einen Fehler gefunden? Teilen Sie uns Ihren Korrekturwunsch bitte hier mit: E-Mail


Actions (login required)

Eintrag anzeigen Eintrag anzeigen