Consumers' response to price increases: Evidence from gasoline markets


Tsanko, Ilona


[img] PDF
dp24020.pdf - Veröffentlichte Version

Download (2MB)

URN: urn:nbn:de:bsz:180-madoc-675196
Dokumenttyp: Arbeitspapier
Erscheinungsjahr: 2024
Titel einer Zeitschrift oder einer Reihe: ZEW Discussion Papers
Band/Volume: 24-020
Ort der Veröffentlichung: Mannheim
Sprache der Veröffentlichung: Englisch
Einrichtung: Sonstige Einrichtungen > ZEW - Leibniz-Zentrum für Europäische Wirtschaftsforschung
Fachgebiet: 330 Wirtschaft
Fachklassifikation: JEL: D12 , Q41 , L91 , L98,
Freie Schlagwörter (Englisch): demand response , gasoline prices , consumers search , fuel consumption
Abstract: Understanding how consumers respond to price increases is key when designing price-related policies. Using microdata on vehicle usage and paid fuel prices, I analyze consumers' response, focusing on three channels of mitigation: distance driven, fuel efficiency, and search. On average, consumers mitigate 38 percent of a price increase through these channels. Reducing distance driven is the primary channel of mitigation. Increased search efforts mitigate up to 11 percent of a price increase. Response levels vary significantly with newer vehicles' owners mitigating up to 88 percent of a price increase, while older vehicle owners achieve can mitigate up to 45 percent.




Das Dokument wird vom Publikationsserver der Universitätsbibliothek Mannheim bereitgestellt.




Metadaten-Export


Zitation


+ Suche Autoren in

BASE: Tsanko, Ilona

Google Scholar: Tsanko, Ilona

+ Download-Statistik

Downloads im letzten Jahr

Detaillierte Angaben



Sie haben einen Fehler gefunden? Teilen Sie uns Ihren Korrekturwunsch bitte hier mit: E-Mail


Actions (login required)

Eintrag anzeigen Eintrag anzeigen