Autonomieentwicklung und familiale Konfliktgespräche im Längsschnitt


Hick, Brigitte


[img]
Preview
PDF
35_1.pdf - Published

Download (616kB)

URL: https://ub-madoc.bib.uni-mannheim.de/35
URN: urn:nbn:de:bsz:180-madoc-353
Document Type: Doctoral dissertation
Year of publication: 1999
Place of publication: Mannheim
Publishing house: Universität Mannheim
University: Universität Mannheim
Evaluator: Hofer, Manfred
Date of oral examination: 13 November 2000
Publication language: German
Institution: School of Social Sciences > Erziehungswissenschaft II (Hofer Em)
Subject: 370 Education
Subject headings (SWD): Autonomie , Jugend/Entwicklung , Familienbeziehungen , Interaktion
Individual keywords (German): Autonomieentwicklung , Familieninteraktion , Konfliktgespräche
Keywords (English): autonomy , family , adolescents , discourse , conflict
Abstract: In dieser Arbeit werden vor dem Hintergrund der Individuationstheorie die Fragen geprüft, wie Jugendliche ihr Autonomiestreben in Gesprächen über alltägliche familiäre Konflikte gegenüber ihren Eltern äußern, ob und wie Eltern sich auf diese Autonomieansprüche einstellen und ihr kontrollierendes Gesprächsverhalten gegenüber ihren Jugendlichen lockern, und ob sich in der Folge die verbale Interaktion zwischen ihnen symmetrischer gestaltet. 29 Familien mit jugendlichen Kindern, die zum ersten Messzeitpunkt 15 Jahre alt waren, wurden dreimal im Abstand von je einem Jahr aufgesucht. Es wurden jeweils Selbstauskünfte der Jugendlichen über ihre Abgrenzung und Verbundenheit gegenüber den Eltern erhoben und Konfliktgespräche zwischen Vater, Mutter und Jugendlichen evoziert. Für die Auswertung der Gesprächsdaten wurde ein Kategoriensystem angewendet, welches darauf abzielt, die Beziehungsmerkmale Autonomie, Verbundenheit und Kontrolle von Eltern und Jugendlichen in Konfliktgesprächen zu erfassen. Die Ergebnisse zeigen eine determinierende Wirkung jugendlicher Autonomiewünsche auf die Veränderung ihres eigenen und des Gesprächsverhaltens der Eltern. Außerdem wurden elterliche Gesprächsdirektiven als Bedingung für die Veränderung jugendlichen Autonomiestrebens ermittelt. Ansatzweise zeigt sich eine Veränderung der Gesprächsbeiträge von Eltern und Jugendlichen hin zu mehr Symmetrie.
Translation of the title: Development of Autonomy and Verbal Conflicts in Families with Adolescents. A longitudinal Study (English)
Translation of the abstract: The aim of this work is to figure out, how adolescents utter their need for autonomy in conversations with their parents about everyday family conflicts, whether and in which way parents react to this demand and decrease coercive behaviour towards the adolescent, and whether this leads to rather symmetrical verbal interactions. In this study, twenty-nine families with adolescents were examined. By the time of the first measurement the adolescents were 15 years old; two more occasions followed in one-year-time intervals. During the meetings the families were asked to discuss conflict topics, while after the conversations a questionnaire measuring separateness and connectedness towards the parents was administered to the adolescents. The analysis of the data was carried out with a coding system, which focuses on autonomy, connectedness and parents' controlling behaviour. The outcomes demonstrate that adolescents' need for autonomy caused subsequent changes in their own as well as in their parents' communication behaviour. Additional directive communication behaviour of the parents deals as a predictor for adolescents' need for autonomy. Partly a change in interactive behaviour can be observed between parents and adolescents toward more symmetry. (English)
Additional information:

Das Dokument wird vom Publikationsserver der Universitätsbibliothek Mannheim bereitgestellt.




+ Citation Example and Export

Hick, Brigitte (1999) Autonomieentwicklung und familiale Konfliktgespräche im Längsschnitt. Open Access Mannheim [Doctoral dissertation]
[img]
Preview


+ Search Authors in

+ Download Statistics

Downloads per month over past year

View more statistics



You have found an error? Please let us know about your desired correction here: E-Mail


Actions (login required)

Show item Show item