How Organizational Complaint Handling Drives Customer Loyalty : An Analysis of the Mechanistic and the Organic Approach


Homburg, Christian ; Fürst, Andreas


[img]
Vorschau
PDF
W083_How Organizational Complaint Handling Drives Customer Loyality.pdf - Veröffentlichte Version

Download (354kB)

URL: https://ub-madoc.bib.uni-mannheim.de/42493
URN: urn:nbn:de:bsz:180-madoc-424935
Dokumenttyp: Arbeitspapier
Erscheinungsjahr: 2005
Titel einer Zeitschrift oder einer Reihe: Reihe: Wissenschaftliche Arbeitspapiere / Institut für Marktorientierte Unternehmensführung
Band/Volume: W083
Ort der Veröffentlichung: Mannheim
Verlag: Inst. für Marktorientierte Unternehmensführung, Univ. Mannheim
Sprache der Veröffentlichung: Englisch
Einrichtung: Fakultät für Betriebswirtschaftslehre > Business-to-Business Marketing, Sales & Pricing (Homburg 1998-)
Fachgebiet: 330 Wirtschaft
Abstract: This paper addresses the question how an organization’s complaint management affects customer justice evaluations and, in turn, customer satisfaction and loyalty. In delineating an organization’s complaint management, we draw a distinction between two fundamental approaches, the mechanistic approach (based on establishing guidelines) and the organic approach (based on creating a favorable internal environment). The empirical analysis is based on a dyadic data set containing managerial assessments of companies’ complaint management and complaining customers’ assessments with respect to perceived justice, satisfaction, and loyalty. Findings indicate that while both the mechanistic and the organic approach significantly influence complaining customers’ assessments, the mechanistic approach has a stronger total impact. Moreover, the study provides evidence for a primarily complementary relationship between the two approaches. Another key facet of the study relates to moderating influences of the type of business (B2B vs. B2C) and type of industry (service vs. manufacturing). The results show that the beneficial effects of the mechanistic approach are stronger in B2C (as opposed to B2B) settings and for service firms (as opposed to manufacturing firms).




Dieser Eintrag ist Teil der Universitätsbibliographie.

Das Dokument wird vom Publikationsserver der Universitätsbibliothek Mannheim bereitgestellt.




Metadaten-Export


Zitation


+ Suche Autoren in

+ Download-Statistik

Downloads im letzten Jahr

Detaillierte Angaben



Sie haben einen Fehler gefunden? Teilen Sie uns Ihren Korrekturwunsch bitte hier mit: E-Mail


Actions (login required)

Eintrag anzeigen Eintrag anzeigen