Besser als..., schlechter als... : Leistungsbezogene Vergleichsprozesse in der Grundschule


Dickhäuser, Oliver ; Galfe, Eva


[img]
Preview
PDF
Besser als..., schlechter als...- Leistungsbezogene Vergleichsprozesse in der Grundschule (2004).pdf - Accepted

Download (205kB)

DOI: https://doi.org/10.1026/0049-8637.36.1.1
URL: https://madoc.bib.uni-mannheim.de/42579
Additional URL: http://econtent.hogrefe.com/doi/abs/10.1026/0049-8...
URN: urn:nbn:de:bsz:180-madoc-425791
Document Type: Article
Year of publication: 2004
The title of a journal, publication series: Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und pädagogische Psychologie
Volume: 36
Issue number: 1
Page range: 1-9
Place of publication: Göttingen
Publishing house: Hogrefe
ISSN: 0049-8637 , 2190-6262
Publication language: German
Institution: School of Social Sciences > Pädagogische Psychologie (Dickhäuser)
Subject: 150 Psychology
Individual keywords (German): Selbstkonzept , Fähigkeit , Mathematikleistung , Vergleichsprozesse , Erwartung , Grundschule
Abstract: Soziale, dimensionale und temporale Vergleichsprozesse stellen vermittelnde Mechanismen zwischen erbrachter Leistung und dem Fähigkeitsselbstkonzept (FSK) dar. Die vorliegende Arbeit überprüft den Zusammenhang zwischen Vergleichsprozessen und dem mathematischen FSK im Grundschulalter. Dabei wird berücksichtigt, ob die Leistung den Erwartungen der Schüler/-innen widerspricht. 379 Dritt- und Viertklässler wurden am Tag vor einer Mathematikarbeit zu ihrer Notenerwartung und zu ihrem mathematischen FSK befragt. Nach der Rückgabe der benoteten Arbeit machten die Schüler Angaben zu den Vergleichsprozessen sowie erneut zum FSK. Wie erwartet zeigte sich, dass Vergleiche mit besseren Mitschülern (soziale Aufwärtsvergleiche) negative Auswirkungen auf das FSK haben, soziale Abwärtsvergleiche dagegen positive. Trotz der negativen Konsequenzen sozialer Aufwärtsvergleiche werden diese gegenüber Abwärtsvergleichen bevorzugt, insbesondere, wenn die Leistung schlechter als erwartet ausfiel. Dimensionale und temporale Vergleiche haben den Befunden zufolge keine Effekte auf das FSK.
Translation of the title: Better..., worse... : Achievement related comparison processes in Elementary School (English)
Translation of the abstract: Social, dimensional and temporal comparison processes are mediators between achievement and the self-concept of ability. This study reconsiders the relationship between comparison processes and the self-concept of ability (SCA) in elementary school. It also considers performances, which contradict students’ achievement expectations. The day before a mathexam 379 third- and fourth-graders were asked to report their expectations with regard to this exam and their mathematical SCA. Immediately following the announcement of their exam results the students answered questions concerning the comparison-processes and again concerning their SCA. As expected comparisons with better-performing students (upward social comparisons) have negative effects on the SCA, whereas comparisons with students, who have done worse in the exam (downward social comparisons), have positive effects. In spite of the negative consequences of social upward-comparisons students are more likely to engage in this kind of comparison than in downward-comparisons, especially if their performance is worse than they have expected. Dimensional and temporal comparisons did not affect the SCA. (English)

Das Dokument wird vom Publikationsserver der Universitätsbibliothek Mannheim bereitgestellt.

Dieser Datensatz wurde nicht während einer Tätigkeit an der Universität Mannheim veröffentlicht, dies ist eine Externe Publikation.




+ Citation Example and Export

Dickhäuser, Oliver ORCID: 0000-0002-3126-8398 ; Galfe, Eva (2004) Besser als..., schlechter als... : Leistungsbezogene Vergleichsprozesse in der Grundschule. Open Access Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und pädagogische Psychologie Göttingen 36 1 1-9 [Article]
[img]
Preview


+ Search Authors in

BASE: Dickhäuser, Oliver ; Galfe, Eva

Google Scholar: Dickhäuser, Oliver ; Galfe, Eva

ORCID: Dickhäuser, Oliver ORCID: 0000-0002-3126-8398 ; Galfe, Eva

+ Download Statistics

Downloads per month over past year

View more statistics



You have found an error? Please let us know about your desired correction here: E-Mail


Actions (login required)

Show item Show item