Longitudinal relations between teaching-related motivations and student-reported teaching quality


Praetorius, Anna-Katharina ; Lauermann, Fani ; Klassen, Robert M. ; Dickhäuser, Oliver ; Janke, Stefan ; Dresel, Markus


[img] PDF
Longitudinal relations.pdf - Angenommene Version

Download (1MB)

DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.03.023
URL: https://madoc.bib.uni-mannheim.de/42756
URN: urn:nbn:de:bsz:180-madoc-427567
Dokumenttyp: Zeitschriftenartikel
Erscheinungsjahr: 2017
Titel einer Zeitschrift oder einer Reihe: Teaching and Teacher Education
Band/Volume: 65
Seitenbereich: 241-254
Ort der Veröffentlichung: Amsterdam [u.a.]
Verlag: Elsevier
ISSN: 0742-051X , 1879-2480
Sprache der Veröffentlichung: Deutsch
Einrichtung: Fakultät für Sozialwissenschaften > Pädagogische Psychologie (Dickhäuser 2008-)
Fachgebiet: 150 Psychologie
Freie Schlagwörter (Englisch): Teacher motivation; teaching quality; longitudinal effects; teachers’ self-efficacy; teachers’ enthusiasm
Abstract: Teaching-related motivations are often assumed to influence teaching quality; however, the empirical evidence regarding the directionality of such influences is scarce. The present study thus examined the reciprocal links between teaching-related motivations (self-efficacy and enthusiasm for teaching) and student-reported teaching quality (classroom management, learning support, and cognitive activation). Two-level cross-lagged panel analyses across three time points (with an initial sample of 165 secondary-level mathematics teachers and their 4273 students) revealed no significant cross-lagged effects when teachers’ stable inter-individual differences are taken into account. Our findings suggest that teachers’ motivations are remarkably stable over time.




Dieser Eintrag ist Teil der Universitätsbibliographie.

Das Dokument wird vom Publikationsserver der Universitätsbibliothek Mannheim bereitgestellt.




Metadaten-Export


Zitation


+ Suche Autoren in

+ Download-Statistik

Downloads im letzten Jahr

Detaillierte Angaben



Sie haben einen Fehler gefunden? Teilen Sie uns Ihren Korrekturwunsch bitte hier mit: E-Mail


Actions (login required)

Eintrag anzeigen Eintrag anzeigen