Implicit and explicit attitudes toward Turkish students in Germany as a function of teachers’ ethnicity
Kleen, Hannah
;
Bonefeld, Meike
;
Glock, Sabine
;
Dickhäuser, Oliver
DOI:
|
https://doi.org/10.1007/s11218-019-09502-9
|
URL:
|
https://madoc.bib.uni-mannheim.de/50421
|
Additional URL:
|
https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs11218...
|
URN:
|
urn:nbn:de:bsz:180-madoc-504219
|
Document Type:
|
Article
|
Year of publication:
|
2019
|
The title of a journal, publication series:
|
Social Psychology of Education
|
Volume:
|
22
|
Issue number:
|
4
|
Page range:
|
883-899
|
Place of publication:
|
Dordrecht [u.a.]
|
Publishing house:
|
Springer Science + Business Media
|
ISSN:
|
1381-2890 , 1573-1928
|
Publication language:
|
English
|
Institution:
|
School of Social Sciences > Unterrichtsqualität in heterogenen Kontexten (Juniorprofessur) (Karst 2016-2022) School of Social Sciences > Pädagogische Psychologie (Dickhäuser 2008-)
|
Subject:
|
370 Education
|
Keywords (English):
|
Implicit attitudes , Explicit attitudes , Turkish students , Teachers’ ethnicity
|
Abstract:
|
A large number of educational systems face the challenges of dealing with students from different ethnic minorities and providing equal opportunities for them. In Germany, Turkish students belong to the largest ethnic minority group and display the lowest levels of academic achievement in comparison with most other ethnic minority or German students. Teachers’ attitudes toward Turkish students might contribute to the disadvantages of this social group. The aim of this study was to assess preservice teachers’ implicit and explicit attitudes toward Turkish students. Previous research has focused primarily on the attitudes of ethnic majority teachers. Drawing on potential benefits of a cultural match between teachers and students, we considered ethnic majority preservice teachers, preservice teachers with a Turkish background, and those with other ethnic minority backgrounds. Results showed no differences in explicit attitudes but significant differences in implicit attitudes depending on teachers’ ethnic background. Preservice teachers with Turkish backgrounds showed positive implicit attitudes toward Turkish students, preservice teachers from other ethnic minority backgrounds had more neutral attitudes, whereas German preservice teachers had negative implicit attitudes toward Turkish students. Findings are discussed in terms of the cultural match between students and teachers and the benefits of a culturally diverse teaching workforce.
|
Translation of the title:
|
Implizite und explizite Einstellungen gegenüber türkischen Schülern in Deutschland als Funktion der ethnischen Zugehörigkeit der Lehrkraft
(German)
|
Translation of the abstract:
|
Viele Bildungssysteme stehen vor der Herausforderung, mit SchülerInnen verschiedener ethnischer Minderheiten umzugehen und ihnen Chancengleichheit zu bieten. In Deutschland stellen türkische SchülerInnen die größte ethnische Minderheit dar und zeigen im Vergleich zu SchülerInnen anderer Minderheiten sowie deutschen SchülerInnen die niedrigsten akademischen Leistungen. Die Einstellungen der Lehrkäfte gegenüber türkischen SchülerInnenkönnten zu der Benachteiligung dieser sozialen Gruppe beitragen. In der bisherigen Forschung standen vor allem die Einstellungen von Lehrkräften aus ethnischen Minderheiten im Vodergrund. Zurückgreifend auf die möglichen Vorteile einer kulturellen Passung zwischen Lehrkraft und SchülerIn bezogen wir ReferendarInnen aus der ethnischen Majorität, ReferendarInnen mit türkischem Hintergrund und aus anderen ethnischen Minderheiten ein. Die Ergebnisse zeigten keine Unterschiede in den expliziten Einstellungen, aber signifikante Unterschiede in den impliziten Einstellungen in Abhängigkeit von der ethnischen Angehörigkeit der Lehrkräfte. ReferendarInnen mit türkischem Hintergrund zeigten positive implizite Einstellungen gegenüber türkischen SchülerInnen, ReferendarInnen aus anderen ethnischen Minderheiten zeigten neutralere Einstellungen, während deutsche ReferendarInnen negative implizite Einstellungen gegenüber türkischen SchülerInnen zeigten. Die Ergebnisse werden bezüglich der kulturellen Passung zwischen Lehrkräften und SchülerInnen sowie der Vorteile eines kulturell diversen Lehrerkollegiums diskutiert.
(German)
|
| Dieser Eintrag ist Teil der Universitätsbibliographie. |
| Das Dokument wird vom Publikationsserver der Universitätsbibliothek Mannheim bereitgestellt. |
Search Authors in
BASE:
Kleen, Hannah
;
Bonefeld, Meike
;
Glock, Sabine
;
Dickhäuser, Oliver
Google Scholar:
Kleen, Hannah
;
Bonefeld, Meike
;
Glock, Sabine
;
Dickhäuser, Oliver
ORCID:
Kleen, Hannah, Bonefeld, Meike ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1940-2301, Glock, Sabine and Dickhäuser, Oliver ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3126-8398
You have found an error? Please let us know about your desired correction here: E-Mail
Actions (login required)
|
Show item |
|
|