Implicit and explicit attitudes toward Turkish students in Germany as a function of teachers’ ethnicity


Kleen, Hannah ; Bonefeld, Meike ; Glock, Sabine ; Dickhäuser, Oliver


[img]
Preview
PDF
Kleen-et-al-2019.pdf - Submitted

Download (422kB)

DOI: https://doi.org/10.1007/s11218-019-09502-9
URL: https://madoc.bib.uni-mannheim.de/50421
Additional URL: https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs11218...
URN: urn:nbn:de:bsz:180-madoc-504219
Document Type: Article
Year of publication: 2019
The title of a journal, publication series: Social Psychology of Education
Volume: 22
Issue number: 4
Page range: 883-899
Place of publication: Dordrecht [u.a.]
Publishing house: Springer Science + Business Media
ISSN: 1381-2890 , 1573-1928
Publication language: English
Institution: School of Social Sciences > Unterrichtsqualität in heterogenen Kontexten (Juniorprofessur) (Karst 2016-2022)
School of Social Sciences > Pädagogische Psychologie (Dickhäuser 2008-)
Subject: 370 Education
Keywords (English): Implicit attitudes , Explicit attitudes , Turkish students , Teachers’ ethnicity
Abstract: A large number of educational systems face the challenges of dealing with students from different ethnic minorities and providing equal opportunities for them. In Germany, Turkish students belong to the largest ethnic minority group and display the lowest levels of academic achievement in comparison with most other ethnic minority or German students. Teachers’ attitudes toward Turkish students might contribute to the disadvantages of this social group. The aim of this study was to assess preservice teachers’ implicit and explicit attitudes toward Turkish students. Previous research has focused primarily on the attitudes of ethnic majority teachers. Drawing on potential benefits of a cultural match between teachers and students, we considered ethnic majority preservice teachers, preservice teachers with a Turkish background, and those with other ethnic minority backgrounds. Results showed no differences in explicit attitudes but significant differences in implicit attitudes depending on teachers’ ethnic background. Preservice teachers with Turkish backgrounds showed positive implicit attitudes toward Turkish students, preservice teachers from other ethnic minority backgrounds had more neutral attitudes, whereas German preservice teachers had negative implicit attitudes toward Turkish students. Findings are discussed in terms of the cultural match between students and teachers and the benefits of a culturally diverse teaching workforce.
Translation of the title: Implizite und explizite Einstellungen gegenüber türkischen Schülern in Deutschland als Funktion der ethnischen Zugehörigkeit der Lehrkraft (German)
Translation of the abstract: Viele Bildungssysteme stehen vor der Herausforderung, mit SchülerInnen verschiedener ethnischer Minderheiten umzugehen und ihnen Chancengleichheit zu bieten. In Deutschland stellen türkische SchülerInnen die größte ethnische Minderheit dar und zeigen im Vergleich zu SchülerInnen anderer Minderheiten sowie deutschen SchülerInnen die niedrigsten akademischen Leistungen. Die Einstellungen der Lehrkäfte gegenüber türkischen SchülerInnenkönnten zu der Benachteiligung dieser sozialen Gruppe beitragen. In der bisherigen Forschung standen vor allem die Einstellungen von Lehrkräften aus ethnischen Minderheiten im Vodergrund. Zurückgreifend auf die möglichen Vorteile einer kulturellen Passung zwischen Lehrkraft und SchülerIn bezogen wir ReferendarInnen aus der ethnischen Majorität, ReferendarInnen mit türkischem Hintergrund und aus anderen ethnischen Minderheiten ein. Die Ergebnisse zeigten keine Unterschiede in den expliziten Einstellungen, aber signifikante Unterschiede in den impliziten Einstellungen in Abhängigkeit von der ethnischen Angehörigkeit der Lehrkräfte. ReferendarInnen mit türkischem Hintergrund zeigten positive implizite Einstellungen gegenüber türkischen SchülerInnen, ReferendarInnen aus anderen ethnischen Minderheiten zeigten neutralere Einstellungen, während deutsche ReferendarInnen negative implizite Einstellungen gegenüber türkischen SchülerInnen zeigten. Die Ergebnisse werden bezüglich der kulturellen Passung zwischen Lehrkräften und SchülerInnen sowie der Vorteile eines kulturell diversen Lehrerkollegiums diskutiert. (German)


Social SustainabilitySDG 4: Quality EducationSDG 10: Reduced Inequalities


Dieser Eintrag ist Teil der Universitätsbibliographie.

Das Dokument wird vom Publikationsserver der Universitätsbibliothek Mannheim bereitgestellt.




Metadata export


Citation


+ Search Authors in

+ Download Statistics

Downloads per month over past year

View more statistics



You have found an error? Please let us know about your desired correction here: E-Mail


Actions (login required)

Show item Show item