Digitale Tools in der finanziellen Bildung: Ein Scoping Review


Vogler, Manuel ; Aprea, Carmela



Document Type: Conference presentation
Year of publication: 2022
Conference title: Jahrestagung 2022 der DGfE, Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft - Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogikschaftspädagogik
Location of the conference venue: Freiburg, Germany
Date of the conference: 26.-28.09.2022
Related URLs:
Publication language: German
Institution: Business School > Wirtschaftspädagogik I (Aprea 2018-)
Subject: 330 Economics
370 Education
Individual keywords (German): Finanzkompetenz , Finanzielle Bildung , digitale Tools
Keywords (English): financial literacy , financial education , digital tools
Abstract: Im Zuge der Corona-Pandemie sowie der digitalen Transformation finden digitale Lerntools ähnlich wie in anderen Lehr-Lernsettings aktuell auch in der finanziellen Allgemeinbildung große Beachtung. Die Tools reichen dabei von Lernplattformen oder digitalen Lernvideos bis hin zu Serious Games oder virtuellen Lernsimulationen. Trotz hoher Euphorie fehlt derzeit allerdings ein Überblick darüber, welche Tools zum Einsatz kommen, welche Zielgruppen angesprochen bzw. welche Inhalte abgedeckt werden sollen und wie die Effektivität dieser Tools ermittelt wird. Diese Fragen werden im zu präsentierenden Beitrag mit Hilfe eines Scoping Reviews adressiert. Anhand der PRISMA Guidelines für Scoping Reviews wurde zunächst eine systematische Literaturrecherche vorgenommen. Die Suchbegriffe waren dabei ‚digital tools‘ und ‚financial literacy‘, die Suche begrenzte sich außerdem auf Titel seit 2010. Es gab dabei keine Begrenzung der Art der Veröffentlichung, es finden sich also sowohl peer-reviewed Artikel als auch graue Literatur wieder. Bei der weiteren Sichtung der Literatur wurden sämtliche Arbeiten ausgeschlossen, welche nicht explizit ein digitales Lernarrangement oder -tool und deren Einsatz im Fokus hatten. Die Analyse soll die unterschiedlichen Modalitäten der Tools auswerten und Forschungslücken aufzeigen.
Translation of the abstract: In the context of the Corona pandemic and the digital transformation, digital learning tools are currently attracting a great deal of attention in financial education, similar to other teaching-learning settings. The tools range from learning platforms or digital learning videos to serious games or virtual learning simulations. Despite the high level of euphoria, however, there is currently no overview of which tools are used, which target groups are addressed or which content is to be covered, and how the effectiveness of these tools is determined. These questions are addressed in the paper to be presented with the help of a scoping review. Using the PRISMA guidelines for scoping reviews, a systematic literature search was first conducted. The search terms were (digital OR online OR internet OR electronic OR media OR virtual OR game OR tech*) AND („financial literacy” OR „financial education” OR „personal finance”) from the year 2010 until now. There was no restriction on the type of publication, so both peer-reviewed articles and grey literature were included. In the further review of the literature, all works were excluded that did not explicitly focus on a digital learning arrangement or tool and its use in the education. The analysis is intended to evaluate the different modalities of the tools and to identify research gaps. (English)




Metadata export


Citation


+ Search Authors in

BASE: Vogler, Manuel ; Aprea, Carmela

Google Scholar: Vogler, Manuel ; Aprea, Carmela

ORCID: Vogler, Manuel ORCID: 0000-0002-6413-2999 ; Aprea, Carmela

+ Page Views

Hits per month over past year

Detailed information



You have found an error? Please let us know about your desired correction here: E-Mail


Actions (login required)

Show item Show item